Egy felnőtt háziorvos minden napjai COVID idején
"Mit csinál egy családorvos a COVID-19 pandémia 3. hullámának felszálló szakaszában?"

Mielőtt a kérdésre válaszolok, szeretném elmondani: Megalázónak tartjuk, hogy számon kérnek minket, mint egy kisgyermeket.

Elvégzi azokat a családorvosi teendőket, amiket járványmentes időszakban: szűr, megelőz, gyógyít, rehabilitál, gondoz, egészségnevelési tanácsokat ad, szervezi a betegutakat, konzultál a szakellátás orvosaival, jelentéseket készít, együttműködik a felülvizsgáló főorvossal, hívás esetén otthonában látja el a beteget. Százhalombattai szokás, hogy táppénzre vételi joggal rendelkező szakorvosok (nőgyógyászat, fül-orr-gégészet, traumatológia, szemészet, reumatológia) helyett mi tartjuk a betegeket táppénzen (felesleges betegutak). Ebben az időszakban is kell a NEAK felé igazolást írnunk, hogy miért tartjuk pl. a traumatológiai esetet hosszú ideig táppénzen. A kórházak és a szakrendelő szakorvosai az alapellátás szakorvosait titkárnak, ill. ügyintézőnek tartják (Helyettük adunk be injekciókat, írunk beutalókat, igazolásokat, pedig a jogszabály szerint a betegút szervezése annak az orvosnak a feladata, aki elrendeli a további vizsgálatokat vagy a műtétet. Nem kell mindenért visszairányítani hozzánk a beteget.) Feleslegesen gyártjuk a kontroll vizsgálatokra a beutalókat (a mi indikátorunkat rontja, finanszírozás elvonást von maga után). Olyan szakrendelésekre kell beutalót írunk, ami nem is beutaló köteles (pszichiátria). Írjuk az NRSZH felé a beutalókat. Együttműködünk az ügyelettel és a szakrendelővel.
Sokszor ezek a feladatok a békeidőben sem férnek bele a 4 órás rendelési időben.

Ezen felül a járvány alatt:
A rendelési időben, ami sokszor meghaladja a 4 órát 100-120 ellátás történik: telemedicinális, ill személyes találkozás formájában. Telefonos konzultáció alapján történik (sajnos időnként személyes megjelenés során) a PCR tesztek megkérése (10-20 db/nap), a betegek jelentése az NNK-nak (OSZIR rendszer). Gyógyult betegek kijelentése a járványügyi rendszerből. Betegek utazásához írjuk az igazolásokat, hogy covidon átestek.

A rendelési idő után, ha a rendelőben tartózkodunk, felvesszük a telefont és intézzük a betegek sorsát, visszahívjuk a fel nem vett telefonokat (megjegyzem 2 ember (orvos + nővér) – 4 fül – 3 telefon), megválaszoljuk az e-maileket ( Igaz, van amikor 22:30-kor sikerül.).

Kezdődik az oltásszervezés este 21:30-ig, ami hétvégén is folytatódik. A regisztráció során megadott e-mail címek egy része nem valós, ill. nem figyelik a postafiókot a betegek. Van akit többször kell hívni, mire felveszi a telefont, utána hezitál, többször visszahív, kioktat, hogy mi a jó ( Hiszen ők jól értesültek, újságokból tanulták a tudományt. Mi 6 évig jártunk egyetemre, híres professzoroktól tanultunk, de mi nem tudjuk jól. Sokszor megalázóan beszélnek velünk). Ha nem sikerül telefonon vagy e-mailben utolérni a pácienst, akkor elmegyünk a lakásra (Ahol nem nyitnak ajtót. Miért is kellene járvány idején otthon tartózkodni?). A szigorú kritériumok szerint kiválasztott betegek listáját elküldjük a Járási Hivatalnak. Nyilvántartjuk a páciensek 2. oltását. Figyelünk arra, hogy ha halasztani kell a 2. oltást (pl. aktív covid infekció miatt), ne maradjon el később. A 2. oltásról kiesettek helyére 1. köröst szervezünk. Ez napi 150 telefonhívást jelent. Elmegyünk az oltóanyagért.

Oltás: Berendelt időpontban fogadjuk az oltandókat. Rövid tájékoztatást követően orvosi vizsgálaton esnek át a páciensek (kikérdezés, hőmérséklet mérése, RR mérés, fizikális vizsgálat). Megkapják az oltást, majd a váróteremben 30 perces megfigyelés következik. Megjegyzem: Az Oltóponton 12 óra alatt 200 beteget oltottak be. Nekünk a két rendelés közötti időben (2-3 óra) kell oltanunk, sokszor 60-70 beteget. 2 orvos – 1 rendelő: 2x4 órában rendelés miatt foglalt, oltás: 2-3 óra, esti adminisztrálás). Panaszmentes állapotban távozhatnak a beoltottak. Az oltás többszörös adminisztrációval jár: ambuláns -, oltási lapra rögzítés, EESZT-be bevinni az adatokat, oltási igazolás kiállítása a betegnek, táblázat vezetése. Naponta 15 óráig jelentünk az NNK-nak, hogy hány oltást adtunk be.

Ha rendelkezésre áll megfelelő mennyiségű oltóanyag, akkor május 30-ig hétvégén, ünnepnapon is oltanunk kell. Dr. Müller Cecília országos tiszti főorvos utasítása. Háziorvos oltópontra nem forgatható be, mert a háziorvosi rendelő is oltópont. Amikor nem oltunk, akkor oltást szervezünk vagy rendelünk. Az oltópontokkal is együttműködünk (telefonon szükség szerint konzultálunk, segítünk kitölteni a betegeknek a hozzájárulási nyilatkozatot).

A nap 24 órájában telefonon rendelkezésre állunk (pl. éjfélkor hasi fájdalom miatt telefonált a beteg, természetesen tanáccsal el lett látva).
Folyóiratok felkérésére cikkeket írunk.
Önköltséges továbbképzéseken veszünk részt, hogy a betegeinket a legjobb tudásunk szerint tudjuk ellátni. A tanfolyamokat követően vizsgázunk. Figyelemmel kísérjük és betartjuk az aktuális eljárásrendeket.
Könyvelőkkel, ügyvédekkel tárgyalunk. Szervezzük a praxisközösséget.
NEAK felé igazolásokat küldünk az egészségügyi szolgálati időnkről.
Követjük a jogszabályváltozásokat, hogy mindig napra készek legyünk.
Orvoslátogatókat fogadunk: telefonon, személyesen.
III. fázis vizsgálatokban, pilot programokban veszünk részt, szervezzük a betegeket.
Lakosság vastagbél szűrését végezzük.

(Mellesleg a végén halkan megjegyzem: mi is emberek vagyunk. Férjek-feleségek, szülők, nagyszülők, gyerekek. Család felé is vannak kötelezettségeink. Éjszaka álmunkból felriadunk, mert akkor is oltást szervezünk.)

Mi nem szeretnénk vitába szállni a lakossággal, Polgármester Úrral és a Főigazgató Úrral. Miért kell bizonygatni azt, hogy tudjuk mi a kötelességünk?

KÖSZÖNET:
Györei Jánosnak – aki segít az oltóanyagok szállításában!
Gyüre Borikának és Annának, Papp Csillának – az informatikai háttér biztosításáért!
Köszönjük Polgármester Úrnak az új számítógépeket!
 
Százhalombattai Háziorvosok nevében, tisztelettel:
dr. Bencze Rita Éva (háziorvos, diabetológus, PMOK FB tag, megyei háziorvosi szakfelügyelő főorvos)
Dr. Berzéki Ferenc, a Százhalom Egészségügyi Központ főigazgatója
 
Ui: Ezt a jelentést Dr. Békássy Szabolcs országos kollegiális vezetőnek, HaOSz elnöknek is eljuttatom.

 
 
Bemutatkozik: Dr. Botár András
ugrás az előző oldalra - ugrás a főoldalra

Címünk:
2440 Százhalombatta, Gesztenyés út 10.

Levelezési cím:
2441 Százhalombatta, Pf.: 69

Központi telefonszámok: +36-23-354-202,
+36-23-354-522

(információk rendelésekről, előjegyzés kérése, betegtájékoztatás)

Recepció: +36-23-540-656

(információk rendelésekről, előjegyzés kérése, betegtájékoztatás)

Központi email: szazhalom@mail.battanet.hu